رییس دانشكده علوم سیاسی دانشگاه تهران در نشست امتداد راه امام (ره):
در دانشگاه به جریان اپوزیسیون نیاز داریم
به گزارش بازار مقاله رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران اظهار داشت: اگر داخل دانشگاه اپوزسیون نداشته باشیم روزی خودمان ضد دیگری همین کارکرد را پیدا می نماییم
به گزارش بازار مقاله به نقل از ایسنا، ابراهیم متقی، رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران طی سخنانی با مبحث «تحرک دانشجویی، قانونگرایی و نگاه ساختاری» در مراسم امتداد راه امام که با حضور تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران در جماران برگزار شد، با طرح این پرسش که کنش دانشجویی در دوران فعلی باید چگونه باشد تا با میراث امام و سنتهای انقلاب اسلامی پیوند داشته باشد؟ اظهار نمود: دانشجو باید هویت دانشجویی داشته باشد. هویت دانشجویی یعنی دانشجو احساس کند اوست که باید تلاش علمی کند و احساس کند می تواند خودش را برای اداره آینده کشور آماده کند. دانشجویان در فضای دانشگاه ساخته می شوند و محیط دانشگاه با کنش خودشان تحت تأثیر قرار می دهند ازاین رو قالب هویتی دانشجو متشکل از برساختگی، تحرک، فعالیت، نقش آفرینی و مرزبندی است.
رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران اضافه کرد: دانشجو اگر مرزبندی نداشته باشد دیگر دانشجو نیست بلکه یک فعال سیاسی محافظه کار است. این مرزبندی باید ماهیت قانونی و هنجاری داشته باشد. در فضای دانشگاه عمدتا نیروهای مستعد ظهور پیدا می کنند و نتیجه عمل و عاقبت بخیری آنها به این است که چقدر تحرک دارند، چقدر سازنده هستند، چقدر اعتدال دارند و چقدر قانونی و هنجاری عمل می کنند.
وی با طرح این پرسش که آیا در دانشگاه به اپوزیسیون نیاز داریم یا خیر؟ در پاسخ آورد: اگر داخل دانشگاه اپوزسیون نداشته باشیم روزی خودمان ضد دیگری همین کارکرد را پیدا می نماییم. فلسفه امام(ره) و انقلاب اسلامی را میتوان در اندیشه شهید مطهری در کتاب انقلاب اسلامی دید. وی در این کتاب اعتقاد دارد «در دانشکده الهیات باید کرسی مارکسیسم داشته باشیم و یک استاد مارکسیست این کرسی را تدریس کند.» به نظر بنده انقلاب اسلامی وقتی تقویت می شود که یک «دیگری» وجود داشته باشد وگرنه این انقلاب فرو می پاشد. بزرگ ترین خسارتی که ما به خودمان می زنیم کوشش برای حذف دیگری است. برای ارتقای خود نباید دیگری را پایین کشید یا از رانت استفاده نمود. استفاده همیشگی از رانت قابلیت ها را می کاهد.
متقی اظهار داشت: دانشگاه قوی دانشگاهی است که احساس کند علم امروزش به درد نمی خورد و نظریه های تا به امروز کفایت نمی نماید. دانشجویی که در دانشگاه زندگی می کند چقدر برای ارتقای آن تلاش و کار می کند؟ مسئولیت اجتماعی برپایه میزان حس تعلق ایجاد می شود. بدون داشتن رقیب و دیگری، مجموعه در حالت انفعال قرار می گیرد و امروز دانشجو در حالت انفعال قرار دارد چون احساس می کند گروه یا مجموعه رقیبی وجود ندارد.
رییس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران اظهار نمود: جنبش امام یک جنبش اجتماعی بود که مخاطبش جوانان و دانشجویان بودند. رهبری همیشه در دیدار با مقامات دولتی نگران آمارسازی ها در گزارش ها هستند اما وقتی با دانشجویان دیدار دارند با وجود انتقادات دانشجویان، احساس رضایت دارند چون دوست دارند احساس و ادراک دانشجویی را بدانند. دانشجو باید خودش را برای مسولیت های آینده آماده کند. اگر خواسته باشید در چارچوب دانشجویی عمل کنید الگوی رفتاری شما یک الگوی انتقادی غیر مسولانه خواهد بود؛ بنابراین شرایطی را در نظر بگیرید که خودتان را کمتر از یک مدیر کل، معاون وزیر و نماینده مجلس ندانید. پس باید اخلاق علمی، مدیریتی و کنش ارتباطی داشته باشید.
وی اظهار داشت: تفکر امام(ره) این بود که دانشجو می تواند رهبر کشور باشد. تفکر امام یک تفکر پست مدرن بود.
متقی اظهار داشت: رویکرد رهبر معظم انقلاب هم در بیانیه گام دوم این است که علم مبنای اصلی رسیدن به یک جایگاه تمدنی است؛ ازاین رو اینجاست که دانشجو علاوه بر مسئولیت اجتماعی، یک مسئولیت سازمانی و علمی هم برعهده دارد.
منبع: بازار مقاله
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب