نگاهی به فیلم لاله :
ایران واقعی را در لاله می بینیم
چند سالی است که سینمای ایران در قرق فیلم های اجتماعی است، اما «لاله» فضایی تازه و رنگی نو در سینمای ایران است و این مساله در نگاه اول مخاطب را سر کیف می آورد و برایش جذاب است که پای فیلمی نشسته که شبیه فیلم های دیگر نیست.
فیلم سینمایی «لاله» بر خلاف تولیدات مرسوم این سالهای سینمای ایران تولید شده است. ساخته اسدالله نیک نژاد، افتتاحیه خیلی خوبی دارد، مثل فیلم های هالیوودی در پنج دقیقه اول موتور محرکه قصه، استارت می خورد و فیلم جلو می رود. شروع فیلم، خوب طراحی شده و فیلمبرداری تورج منصوری هم کمک زیادی به فیلم و این سکانس کرده است. انتخاب پلان ها و اجرای خوب در سکانس های اولین در کل فیلم ادامه می یابد، فیلم با ضرباهنگی درست پیش می رود و از نفس نمی افتد.
«لاله» در ابعاد فنی، فیلمی موفق است. موسیقی حماسی خوبی دارد، فیلمبرداری و اجرای سکانس ها و پلان ها شکیل و مرتب است و در بعد فنی، امتیاز بالایی دارد. فیلمی که در ژانر اکشن ایجاد می شود، باید واجد چنین ارزش هایی باشد و «لاله» از این منظر هم، استاندارد است.
جدا از بحث فنی، در بخش ملودرام و محتوا هم «لاله» فیلمی موفق است. قهرمانی دارد که عنصر جذاب فیلم است. شور، حرارت و انگیزه ای که در چنین قهرمانی لازم است در بازیگر نقش لاله صدیق وجود دارد. قهرمان فیلم «لاله» دوست داشتنی است و تلاش و مبارزه او برای رسیدن به هدفش، تماشاگر را با فیلم همراه می کند.
«لاله» می تواند سرآغاز ساخت تولید آثاری با این سبک و سیاق در سینمای ایران باشد، یک اکشن خوب و پرهیجان، که آدرنالین خوب تماشاگر را بالا می برد. در این سال ها در سینمای ایران، فیلمی از جنس «لاله» نداشته ایم. فیلمی که پایه و اساس آن اکشن باشد، امیدوارم مدیران سینمایی و سینماگران به این مساله توجه نمایند و بستر ساخت چنین فیلم هایی که مخاطب بالایی هم دارد، فراهم گردد.
برای من یکی از جنبه های غرورآمیز فیلم، تصویری است که از ایران ارائه می دهد. در «لاله» با تصویری عقب مانده، چرک و مزخرف از ایران مواجه نیستیم. در جامعه فیلم «لاله» همه درگیر مناسبات غلط نیستند، مشکلاتی وجود دارد اما اراده قهرمان فیلم، فراتر از همه مشکلات است.
با انتخاب لوکیشن های مناسب و نماهای درست، تهران و ایرانی زیبا در فیلم می بینیم. تهران و ایرانی که وجود دارد و می تواند برای تماشاگر غیرایرانی جذاب باشد. ایرانی های خارج از کشور با دیدن «لاله» احساس غرور می کنند و غیرایرانی ها، تصویری مخالف با تصویر تحریف شده رسانه ها از جامعه ایران و زنان آن در «لاله» می بینند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب