توجه به اخلاقیات بعد اصلی سخنان مرحوم ضیاء آبادی بود
به گزارش بازار مقاله مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی به دنبال درگذشت آیت الله ضیاء آبادی نوشت: توجه به اخلاقیات و ساختن انسان های مهذب و باتقوی و بیان تفسیر قرآن دو بُعد اصلی منبرها و سخنرانی های مرحوم آیت الله ضیاء آبادی بود.
به گزارش بازار مقاله به نقل از ایرنا، به دنبال درگذشت آیت الله سید محمد ضیاء آبادی از عالمان شهر تهران که روز ۲۰ بهمن ماه جاری بر اثر مبتلاشدن به کرونا روی داد مرتضی نجفی قدسی فعال و روزنامه نگار حوزه قرآنی و مدیر سابق دارالقرآن علامه طباطبایی در تبیین سیرة عملی آن مرحوم یادداشتی نوشته است.
وی در این یاد داشت آورده است:
بسم الله الرحمن الرحیم
«وَمَا کَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنفِرُواْ کَآفَّةً فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّیَتَفَقَّهُواْ فِی الدِّینِ وَلِیُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ» (سوره توبه، آیه ۱۲۲)
لازم نیست مؤمنان، همگی به راه افتند و لکن چرا از هر جماعتی، عده ای کوچ نمی کنند تا به فهم دین دست یابند (فقیه شوند) و وقتی که به نزد قوم خود باز می گردند، آنان را بیم دهند، باشد که از نافرمانی خدا حذر کنند.
یکی از آیاتی که فلسفة وجودی روحانیت و تشکیلات حوزه های علمیه را اثبات می کند همین آیه است که دستور می دهد از مؤمنان کسانی باید بروند و در فهم دین فقیه شوند و سپس به اوطان خود برگردند و مردم را هدایت کنند.
قدسی نجفی می افزاید: مرحوم آیت الله سید محمد ضیاء آبادی (رحمت الله علیه) دقیقاً به همین آیه شریفه عمل کرد و بعد از گذراندن تحصیلات مقدماتی در قزوین در سال ۱۳۲۸ شمسی به حوزه علمیه قم آمد و به مدت ۱۲ سال از محضر بزرگانی چون آیت الله العظمی بروجردی، آیت الله العظمی امام خمینی و علامه طباطبایی مفسر کبیر قرآن بهره مند شد و بعد از ارتحال آیت الله بروجردی راهی تهران شد و دیگر در قم ماندن را برای خود جایز ندانست و تصمیم گرفت که به همین آیة شریفه (فلولا نفر) عمل کند و الان که فقیه در دین شده است به میان مردم برود و آنان را با معارف الهی آشنا کند و وظیفة اصلی و ذاتی یک روحانی که تبلیغ دین است را به صورت علمی و عملی به انجام رساند.
نویسنده می گوید: برای یک روحانی که در حوزه تحصیل کرده است، تسلط به تفسیر قرآن امر لازم و لازم است و مردم هم انتظار دارند که روحانیون در منابر و سخنرانی ها از آیات قرآن و احادیث مسلم دوده (ع) که مبین قرآن هستند، آنان را بهره مند سازند یعنی کاری که شهید بهشتی و شهید مطهری انجام می دادند و تمام بیاناتشان را عملاً تفسیر قرآن فرا می گرفت و مرحوم آیت الله ضیاء آبادی هم از ابتدا محوریت تبلیغش را بر بیان تفسیر قرآن گذاشت و در این راه حق شاگردی علامه طباطبایی احیاگر تفسیر قرآن در عصر حاضر را بخوبی ادا کرد و بسیار خوش درخشید.
وی توضیح می دهد: نکتة مهم دیگری که لازم است به آن اشاره کنم این است که چرا آیت الله ضیاء آبادی در قم نماند؟! آیا او نمی توانست به فکر آیندة خود باشد؟! باید بگوئیم که او وظیفه شناس بود، برای تحصیل فقاهت به قم آمد و وقتی به قدر کفایت رسید دیگر در قم نماند و به تهران رفت و مشغول وعظ و منبر و مسجد و تبلیغ و بیان تفسیر قرآن شد، کاری که باید همة روحانیون انجام بدهند و به قدر لازم در قم بمانند و به فکر تبلیغ دین باشند.
او می افزاید: متأسفانه امروزه خیلی از شهرها حتی شهرهای بزرگ از وجود عالمان دینی خالی شده است! همچون اقدامات بسیار باارزش مرحوم آیت الله العظمی بروجردی اعزام علماء حوزه به بلاد مختلف ایران بود، مثلاً مرحوم آیت الله میرزا عبدالکریم حق شناس به دستور حضرت آیت الله بروجردی به تهران آمدند و در آن هنگام دل از قم کندن هم برای ایشان سخت بود و در این مساله با حضرت امام خمینی هم که در آن زمان در دستگاه و تشکیلات مرجعیّت آیت الله بروجردی فعال بودند، مشورت می کنند و حضرت امام هم می فرمایند اگر آیت الله بروجردی به من هم فرموده بودند من اجابت می کردم و دستور ایشان را انجام می دادم و بعد از این مشورت بود که حضرت آیت الله حق شناس تأمل را جایز ندانسته و بلافاصله به تهران می آیند و بحمد الله در طول سالیان متمادی چراغ پرفروغی برای طلاب، مردم، بازاریان، جوانان و علاقمندان به معارف اسلامی در تهران بودند.
این نویسنده از کمبود حضور عالمان دینی در بعضی شهرهای ایران یاد کرده و گفته است: امیدوارم که خدای متعال تفضل کند و به دل برخی از بزرگان در قم بیندازد تا مهاجرت به شهرها را در کشور شروع کنند تا انشاء الله قسمتی از خلایی که پیش آمده جبران شود.
آیت الله ضیاءآبادی اخیراً به بیماری کرونا مبتلا و مدتی در بخش آی سی یو بیمارستان خاتم الانبیاء بستری شد و روز 20 بهمن دعوت حق را لبیک گفتند.
آیت الله سیدمحمد ضیاء آبادی در سال ۱۳۰۷ شمسی در روستای ضیاءآباد، واقع در ۴۵ کیلومتری شهرستان قزوین و در خانواده ای روحانی دیده به جهان گشود. از شهریور سال ۱۳۲۰ برای تحصیل علوم اسلامی به شهرستان قزوین رفت و بعد از درنوردیدن دروس مقدماتی از درس علما و مراجع صاحب نام همچون آیت الله طباطبایی، آیت الله سدهی اصفهانی، آیت الله بروجردی، امام خمینی و علامه طباطبایی بهره برد.
ایشان در سال ۱۳۴۰ به تهران هجرت کرد.
تفسیر سوره انفال، تفسیر سوره یونس، شرح و تفسیر دعای توبه از صحیفه سجادیه و در جست وجوی دین همچون آثار این استاد اخلاق است.
وی به تدریس سطوح و تفسیر و جلسات اخلاقی اشتغال داشت.
منبع: marketdoc.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب