در نشست پژوهشكده مطالعات فرهنگی عنوان شد؛
سهم بخش خصوصی از بودجه پژوهشی در آمریكا و ژاپن
به گزارش بازار مقاله سیاست ها و اولویت های پژوهش و فناوری ایران و وضعیت سرمایه گذاری و مصرف اعتبارات پژوهشی ۵ كشور پیشرو در تحقیقات، در نشست پژوهشكده مطالعات فرهنگی و اجتماعی بررسی گردید.
به گزارش بازار مقاله به نقل از پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، اولین نشست از مجموعه نشست های مجازی ایده پردازی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی با عنوان «از آموزش عالی کلاسیک به آموزش عالی الکترونیکی»، با حضور کاوه تاجر متخصص تعامل انسان و کامپیوتر و علی خورسندی طاسکوه عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار گردید. رضا ماحوزی، معاون پژوهشی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه این پژوهشکده در ادامه مجموعه نشست های «علم و جامعه» از این هفته در کنار نشست های نقد کتاب، نشست های ایده پردازی را با عنوان «از آموزش عالی کلاسیک به آموزش عالی الکترونیکی» برگزار می نماید، تصریح کرد: در این جلسه ها که با همکاری معاونت های مختلف وزارت علوم برگزار می شود، تلاش داریم با بازخوانی تجربه آموزش عالی کلاسیک در کشور – که البته کمتر از یک سده قدمت دارد -از آن در گذر به آینده و تحولات عرصه دیجیتال در آموزش عالی بهره ببریم. وی اظهار داشت: شرایط دنیای جدید خصوصا تحولات ناشی از همه گیری کووید ۱۹ اقتضا می کند که به شکل جدی و حساب شده در سازماندهی نظام آموزش عالی کشور تجدیدنظر نماییم و با بررسی این که تصمیمات اتخاذ شده در چند ماه اخیر تا چه حد با تجربیات موفق جهانی هماهنگ بوده، اقتضائات جهانی و بومی ساماندهی آموزش عالی متاثر از انقلاب صنعتی جدید مبتنی بر هوش مصنوعی را به گفتگو بگذاریم. علی خورسندی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی هم در این جلسه، برخی یافته های مطالعه خود در بررسی «سیاست گذاری های پژوهش در جهان» را عرضه کرد و با اشاره به اینکه از دانشگاه تعاریف پارادایمی مختلفی عرضه شده است، تصریح کرد: پژوهش جزو ذات دانشگاه نیست ولی در طول تاریخ همواره در ذات آموزش عالی به مفهوم عام کلمه مورد نظر بوده است؛ چنانکه در گذشته های دور در دانشگاه جندی شاپور، پژوهش صورت می گرفته و حتی در ربع رشیدی جایزه جهانی کتاب داده می شده است. بخش خصوصی بودجه پژوهش کشورهای پیشرو را تأمین می کند وی با اشاره به بررسی گسترده ای که در زمینه سیاست گذاری ها و وضعیت سرمایه گذاری و مصرف اعتبارات پژوهشی در ۲۵ کشور جهان انجام داده به صورت خاص شرایط پنج کشور ژاپن، آلمان، سوئد، آمریکا و ترکیه را شرح داد. به قول خورسندی طاسکوه در همه کشورهای پیشرو در تحقیقات، بیشترین بودجه پژوهش از راه بخش خصوصی تأمین می شود. مثلا در ژاپن که به تنهایی حدود ۱۱ درصد کل اعتبارات تحقیقاتی دنیا را مصرف می کند نزدیک به ۷۶ درصد بودجه پژوهشی را بخش خصوصی تأمین می کند. این مورد امروزه مجهز به نرم افزارهای دیجیتال شده که قواعد و استانداردهای خاص خویش را می طلبد. عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به سرمایه گذاری سنگین شرکت های خودروسازی ژاپن در تحقیق و توسعه تصریح کرد: شرکت هایی مثل تویوتا، هوندا، مزدا، سوزوکی، نیسان، میتسوبیشی و … از لحاظ سرمایه گذاری در پژوهش هر یک همانند یک کشور قدرتمند هستند به صورتی که فقط خودروسازی تویوتا سالانه ۱۰ میلیارد دلار – ۱۵ برابر کل بودجه پژوهشی ایران – را صرف تحقیق و توسعه می کند. وی در مورد سیاستگذاری های تحقیقاتی آمریکا بعنوان کشوری که ۳۱ درصد کل بودجه پژوهشی دنیا را در اختیار دارد، اظهار داشت: ۶۰ درصد بودجه تحقیقاتی آمریکا را کسب وکارهای خصوصی و حدود ۳۳.۴ درصد را بخش دولتی تأمین می کند. ۱۵ درصد تحقیقات آمریکا در دانشگاه ها انجام می شود که ۶۰ درصد بودجه آنها توسط دولت تأمین می شود. جای خالی تعامل انسان و کامپیوتر در اولویت های پژوهش کشور کاوه بازرگان، متخصص تعامل انسان و کامپیوتر و کاربرپژوه هم در سخنرانی خود با نگاهی به «سیاست ها و اولویت های پژوهش و فناوری کشور (۱۳۹۶-۱۴۰۰) که در چارچوب کتابی توسط شورایعالی عتف انتشار یافته از بی توجهی به علم و هنر «تعامل انسان و رایانه» و ابزارهای تخصصی آن در این سیاست ها انتقاد نمود و اظهار داشت: تعامل انسان و کامپیوتر (HCI) که در طبقه بندی سیستم های رایانشی ACM، بعنوان یکی از زیرشاخه های مهم «رایانش انسان محور» دسته بندی شده، جایگاه و اهمیت ویژه ای در سیاستگذاری و سایر بخش ها دارد با این وجود چنین تخصصی نه در دانشکده های کامپیوتر و نه در دانشکده های هنر کشور عرضه نمی گردد و جای آن در «سیاست ها و اولویت های پژوهش و فناوری کشور» هم خالی است. وی با اخطار نسبت به لطمات زیادی که در اثر بی توجهی به این حوزه تخصصی به کشور وارد می شود تصریح کرد: در زمینه موتورهای جستجوی اینترنتی می بینیم که با وجود ساخت موتورهای جستجوی بومی مثل یوز و پارسی جو هنوز ۹۹ درصد کاربران از موتورهای خارجی مثل گوگل استفاده می نمایند که علت آن عدم سرمایه گذاری روی ابزارهای بومی کاربرپژوهشی است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب