همزمان با فرایند انتخاب رشته پذیرفته شدگان اولیه؛
با جزییات سه شیوه پذیرش دکتری بیشتر آشنا شویم
بازار مقاله: پذیرش در رشته های دکتری دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی برمبنای سه شیوه آموزشی ـ پژوهشی، پژوهش محور و استاد محور انجام می گیرد که در ذیل جزییات هر کدام از این شیوه ها را تشریح می نماییم.
به گزارش بازار مقاله به نقل از ایسنا، برمبنای ابلاغ وزارت علوم پذیرش دانشجو در دوره دکتری دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی به روش استادمحور در بعضی از مجموعه های امتحانی صورت خواهد گرفت. متقاضیان معرفی شده باید برمبنای دستورالعمل مربوط و همین طور بازه برنامه زمانی که طی اطلاعیه ها در دهه اوّل خرداد ماه ۱۴۰۴ برای مرحله مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی اعلام می شود، اقدام نمایند. مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی (مرحله دوم آزمون) بصورت حضوری صورت خواهد گرفت. عدم شرکت در مرحله مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی، به منزله انصراف از آزمون تلقی شده و متقاضی غایب، از گزینش غائی حذف خواهد شد.
شیوه های آموزشی در مقطع دکتری به سه شیوه آموزشی ـ پژوهشی، پژوهش محور و استاد محور انجام می گیرد. در حقیقت شیوه آموزشی ـ پژوهشی، روشی است که محتوای برنامه آن مشتمل بر واحدهای درسی و پایان نامه است. این شیوه تا سال ۱۳۹۲ تنها شیوه آموزشی در ایران بوده و پذیرش دانشجو در تمامی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور فقط به این تکنیک صورت می گرفت.
شیوه پژوهش محور با محوریت پژوهش و مشتمل بر دریافت واحدهای آموزشی محدود و ارائه رساله انجام می شود. برگزاری مقطع دکتری پژوهش محور مشروط به داشتن طرح پژوهشی تقاضا محور(طرح پژوهشی دارای کارفرمای مشخص که برابر قرارداد، اجرای آن به مؤسسه واگذار و اعتبارات کامل آن به همراه هزینه های نظارت بر آن توسط کارفرما تامین و نتیجه کار نیز تحویل گرفته می شود، با کارفرمای مشخص شخصیت حقوقی شامل دولتی و غیردولتی که طی یک قرارداد، انجام طرح پژوهشی را به دانشگاه/مؤسسه واگذار نموده و تامین تمامی هزینه های انجام و نظارت بر اجرای موضوع قرارداد را تقبل می کند) است.
شیوه پذیرش استادمحور نیز برمبنای شیوه نامه پذیرش دانشجو به روش استادمحور ابلاغی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در آزمون دکتری سال ۱۴۰۴ پذیرش دانشجو به شیوه استادمحور در بعضی کدرشته محل ها به انجام می رسد.
اعضاء هیات علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که دارای شرایط شیوه نامه یاد شده هستند، می توانند نسبت به اعلام پذیرش دانشجو نسبت به این شیوه اقدام نمایند.
بر این اساس، عضو هیات علمی نمی تواند پدر، مادر، برادر، خواهر، همسر، پدر بزرگ، مادر بزرگ، عمو، دایی، خاله، عمه دانشجو و پدر و مادر همسر دانشجو باشد.
در صورت اثبات تخلف از این مساله دانشجو در هر مرحله از تحصیل باشد از ادامه تحصیل محروم می شود. پذیرش به شیوه استادمحور بعد از طی مراحل و فرایندهای مربوط، برمبنای اولویت انتخابی متقاضیان و متعاقب آن شرایط و ضوابط شامل حدنصاب، نمره کل غائی و... همانند شیوه آموزشی و پژوهشی به انجام می رسد.
در شیوه پذیرش آموزش و پژوهشی دانشجوی دکتری نمرات آزمون متمرکز ۵۰ درصد، سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری ۲۰ درصد، مصاحبه و سنجش علمی ۳۰ درصد تاثیر در قبولی دارد.
همین طور در شیوه پذیرش پژوهش محور دانشجوی دکتری آزمون متمرکز ۳۰ درصد، سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری ۲۰ درصد، مصاحبه و سنجش علمی ۳۰ درصد و در نهایت تهیه طرح واره نیز ۲۰ درصد در قبولی داوطلبان موثر است.
البته در رشته های بدون آزمون دکتری امتیازی به استعدادهای درخشان داده شده است. بر این اساس متقاضیان واجد شرایط برای پذیرش در مقطع دکتری (نیمه متمرکز) می توانند برمبنای بخشنامه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان و بخشنامه پذیرش بدون آزمون به شیوه استادمحور مبتنی بر رفع نیازهای کشور همین طور مصوبات مربوط به شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اقدام نمایند.
بخشنامه های فوق فقط برای پذیرش بدون آزمون است و تسهیلاتی در آزمون ورودی برای متقاضیان وجود ندارد.
به گزارش بازار مقاله به نقل از ایسنا، در آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه متمرکز سال ۱۴۰۴ تعداد ۱۷۳ هزار و ۵۱۴ متقاضی ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۷۱ هزار و ۴۹۷ نفر در رشته های روزانه و ۶۵ هزار و ۳۸۲ نفر در رشته های غیر روزانه هستند و در مجموع ۱۳۶ هزار و ۸۷۹ نفر مجاز به انتخاب رشته شده اند.
منبع: marketdoc.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان بازارمقاله در مورد این مطلب