مهدی پور:
برای آموزش جهاد تبیین و روابط عمومی باید به مدارس بازگردیم
به گزارش بازار مقاله معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: ما باید به مدارس بازگردیم نمی توان در دانشگاه ها جهاد تبیین و روابط عمومی را به صورت کامل آموزش داد بلکه این مهارت باید از مدرسه به دانش آموزان آموزش داده شود.
به گزارش بازار مقاله به نقل از خبرگزاری ایرنا، فرشاد مهدی پور امروز به مناسبت هفته ارتباطات و روابط عمومی در پنجمین جلسه «دوشنبه های سوهانک» در مورد نقش روابط عمومی ها و رسانه ها در جهاد تبیین اضافه کرد: باید به مواردی که ما را متوجه لزوم تبیین کرده دقت کنیم، این مساله چند بیشران مهم نظیر تغییرات تکنولوژی دارد که با شتاب فناوری، زمان دسترسی ما را به اطلاعات کاهش داده و تغییرات مهمی بوجود آورده که باید آنرا جدی گرفت.
وی با اشاره به اینکه یکی از نکات قابل توجه، کاهش مرجعیت رسانه است، افزود: آیا پیش از شتاب فناوری این اتفاق نیافته بود، این اشکالات سبب شده جامعه رسانه پس رفتگی داشته است.
به گفته مهدی پور، کمبود نیروی متخصص در حوزه ارتباطات و نماندن آنها در رسانه ها یک آفت است، نیروی انسانی زبده نیاز نیست در یک جغرافیا محدود باشد بلکه این افراد در هر نقطه از کشور باید تقویت و حمایت شوند تا انگیزه ای برای ادامه فعالیت در رسانه ها را داشته باشند.
معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: اگر غلبه روایت و اخبار جعلی سازمان یافته قابل دسترس و تهاجم چند وجهی که در جامعه با آن مواجهیم را بعنوان علل مساله در نظر بگیریم، می توانیم نقش روابط عمومی ها و همگرایی رسانه ها را در نظر بگیریم.
مهدی پور تصریح کرد: واژگان کلیدی جهاد تبیین از منظر ارتباطی شامل پاسخگویی، آگاهی بخشی، بیان حقایق بدون هیاهو، گفتمان سازی اقناع و نفوذ در افکار عمومی است.
وی اضافه کرد: فردی که توئیتر را خریده می توانست ۱۰ها سالن ورزشی بخرد و درآمد زایی کند اما با عنایت به تأثیر ارتباطات به دنبال دستیابی به تکنولوژی ارتباطی بوده است.
یکی از وظایف روابط عمومی ها جهاد تبیین است
عضو شورای اطلاع رسانی دولت هم در این نشست با اشاره به اینکه با عنایت به پیچیدگی شرایط یکی از وظایف روابط عمومی ها بعنوان بازوی رسانه ها جهاد تبیین است، بیان نمود: ما امروز درگیر جنگ روایت ها و جنگ ترکیبی هستیم که پایه آن رسانه و افکار عمومی است.
سپهر خلجی اضافه کرد: بهترین کسانی که می توانند در جهاد تبیین نقش ایفا کنند رسانه ها و روابط عمومی ها هستند.
به گفته وی در بحث جهاد تبیین می شود چند نکته را بعنوان کنشگران اطلاع رسانی دستگاه ها عنوان نماییم در این بحث رویکرد جهاد تبیین ایجابی است. بیشتر از هر دستگاه و ساختار دیگری روابط عمومی ها نقش اصلی و مهم را در تولید، توضیح و به جریان انداختن خبر دارند و یکی از درگاه های اصلی رسانه ها بشمار می آیند و عمدتا به ۲ محور سازمان و مردم تکیه دارند.
خلجی با اشاره به اینکه نقش روابط عمومی ها حساس است و با دیگر بخش ها در روایتگری از سازمان و موقعیت قابل قیاس نیست، نقش آن چند بعدی و متنوع، از پاسخگویی به رسانه ها تا پاسخ گویی به مردم و اقتضایی است، افزود: به اقتضای هر سازمان نقش روابط عمومی ها متفاوت می باشد هر دستگاهی به بخش روابط عمومی اهمیت دهد می تواند در تصویری که به مخاطبان عرضه می دهد موثرتر باشد.
عضو شورای اطلاع رسانی دولت تصریح کرد: ما در عرصه ارتباطات و روابط عمومی ها به علت این که دانشگاه ها به رسالت خود در تربیت نیروی متخصص به خوبی عمل نمی کنند و از کمبود نیروی انسانی متخصص رنج می بریم که در روند کار تأثیر گذار است، باید تربیت نیروی انسانی را از هنرستان ها در رشته خبرنگاری آغاز و در دانشگاه ها فرآیند آنرا تکمیل نماییم.
وی با اشاره به اینکه حالا در سازمان ها و نهادها نیروهای روابط عمومی به روابط عمومی افراد تبدیل گشته اند، توضیح داد: باید همه تلاش کنند روابط عمومی ها به بخش های رانده شده ادارات تبدیل نشود چونکه روابط عمومی یک بخش تخصصی است و باید شان آنرا حفظ نماییم.
خلجی اذعان داشت: از جنبه کاربردی مدیران و نیروهای روابط عمومی باید نسبت به موضوعات مختلف رفع ابهام کنند و از رسانه ها کمک بگیرند از طرفی در هر خبری که تنظیم می کنند به آینده خبر توجه نمایند.
عضو شورای اطلاع رسانی دولت تصریح کرد: تولید اخبار بی شمار حسن نیست باید آنها را کنترل کرد و به رخ دادهایی موجود از جنبه های مختلف توجه گردد، در رسانه ها پازل دشمن را تکمیل نکنند و از روابط عمومی توجه گیر فاصله و به تحلیگر نزدیک شوند و به افکار عمومی توجه کنید.
جهاد تبیین راهبردی برای خروج از محاصره تبلیغاتی
رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه هم در پنجمین نشست دوشنبه های سوهانک در مورد نقش روابط عمومی ها و رسانه ها در جهاد تبیین، با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در بنیانه گام دوم می گوید: ما در محاصره جهاد تبین هستیم و جوانان این محاصره را بشکنند، اظهار داشت: جهاد تبیین راهبردی برای خروج از محاصره تبلیغاتی برای، روایت صحیح و اطمینان دادن به مردم است.
اکبر نصرالهی اضافه کرد: رسانه ها جهت دهنده اخبار و واسطه بین مردم و مسؤلان و به عبارتی چشم، گوش و زبان مردم هستند و باید منافع ملی و ارزش های انسانی را در نظر بگیرند، از طرفی رسانه ها باید آنچه اتفاق نیافتاده و اقداماتی که مسؤلان انجام نداده اند را برای رفع فعل بیان کنند.
وی با اشاره به اینکه ارتباطات همیشه مهم بوده و بدون ارتباطات رشد، توسعه و نیازهای مادی و معنوی امکان پذیر نیست، کسی نمی تواند خویش را بی نیاز از ارتباطات بداند، خاطرنشان کرد: روابط عمومی ها هم نقش کلیدی دارند حتی نقش آنها در جهاد تبین مهم تر از رسانه های مکتوب، صوتی و تصویری است چون که نزدیک ترین فرد به حقیقت ها هستند، نقش آنها مهم و انحصاری است اگر اخبار مهم مورد نیاز مردم در حوزه مسئولیت و مأموریت خویش را شناسایی و به صورت صحیح، صادقانه و با عنایت به سلیقه مخاطبان با ابزار رسانه ای مناسب عرضه کنند جولانی برای رسانه های معاهد باقی نمی گذارند اما اگر اخبار را دیر انتقال بدهد عرصه را برای دشمن باز می کنند.
رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه اذعان داشت: روابط عمومی ها سرچشمه اخبار هستند و اگر اخبار را سریع منعکس کنند و منافع مردم را در نظر بگیرند اخبار جعلی به وجود نمی آید.
نصرالهی تصریح کرد: با این که در همه نهادها و دستگاه ها روابط عمومی وجود دارد اما به علل مختلف نقش خویش را به درستی ایفا نکرده اند و سابقه جهاد تبیین در ارتباط با دیدار دانشجویان با رهبر معظم انقلاب نیست بلکه در سالهای قبل هم ایشان نسبت به توجه به این مورد تاکید کرده بودند.
حال و هوای اهالی رسانه خوب نیست
سخنگوی دولت دوازدهم هم در این نشست با اشاره به اینکه این روزها حال و هوای اهالی رسانه به خاطر مشکلات معیشتی خوب نیست، اظهار داشت: روابط عمومی ها هم در رنج هستند و جایگاه مناسبی ها در سازمان ندارند، آنها بیشتر روابط عمومی اشخاص در سازمان ها هستند و امکانات مناسب ندارند.
علی ربیعی اضافه کرد: جهاد تبیین یک پروژه اجتماعی است و ذینفعان مختلف دارد، برای دستیابی به جهاد تبیین باید برابری در دستیابی به رسانه و اخلاق در گفت و گو وجود داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه اهمیت ارتباطات در سطح جهان و خانواده مورد توجه و بخش اصلی آن در زیر ساخت های ارتباطات است، به دنبال آن هستم تا به بحث های ناشناخته در این عرصه بپردازم، افزود: عامل اصلی طلاق عدم ارتباطات است و این مورد در تهران بیشتر از دیگر استان ها اتفاق می افتد.
ربیعی تصریح کرد: اگر رنسانس را عامل عصر روشنگری بدانیم در اصل دوم روشنگری قرار داریم، صدمه های پروپاگاندا عمیق شده و بحث های پسا حقیقت گفته می شود هر جامعه و نهادی یک سلسله برای دفاع از حقیقت دارند، نقش رسانه ها برجسته تر از هر دوره ای است.
سخنگوی دولت دوازدهم با اشاره به اینکه بحث رهبری آوردن مسائل به گفت وگوهای اجتماعی است، توضیح داد: رسانه ها به مثابه به سطح آوردن مسائل یا تبیین گر است و جایی برای باز کردن ابعاد گفت و گو و روایت سازی است.
ربیعی با تکیه بر این که مهم ترین وسیله تببین رسانه است، اضافه کرد: امروز جهاد تبیین بدون ابزار ارتباطاتی امکان پذیر نیست حقایقی که پیامدها را روشن می کنند.
وی تصریح کرد: دوره پیام های یکسویه گذشته و باید با ساختارهای پیچیده وارد جامعه پیچیده شد، تبیین یک الزماتی دارد مشکلی که در بحث ها در کشور وجود دارد نرسیدن به کامیابی است، باید گفت و گو صورت بگیرد تا تبیین ساخته شود، گفت و گو فقط بیان خدمت نیست بلکه باید چند جانبه باشه جهاد تبیین پاسخ پیچیده به جهان پیچیده و نگاه سانسوری مخرب است.
ربیعی خاطرنشان کرد: در این سالها جامعه علمی ارتباطات گسترش پیدا کرده و رشته ها و گرایش های ارتباطات شکل گرفته و دست اندرکاران جامع رسانه بیشتر از قبل شده است.
روابط عمومی ها جهاد تبیین را بعنوان یک مسئولیت اجتماعی خود بدانند
همچنین عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی ایران با اشاره به اینکه امیدوارم روزی فرا برسد که مسؤلان به نقش رسانه ها و روابط عمومی ها پی ببرند، اظهار داشت: روابط عمومی ها جهاد تبیین را بعنوان یک مسئولیت اجتماعی خود بدانند.
حسین امامی اضافه کرد: وقتی صحبت از جهاد می شود همیشه منظور، جهاد نظامی نیست حالا منظور جهاد فکری و قدرت نرم است یعنی در مقابل قدرت نظامی از راه رسانه می توانیم برای جذب مردم استفاده نماییم.
وی افزود: بیان منطقی به دور از اغراق صحبت کردن را جهاد تبیین می گویند.
این عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی ایران در مورد این که تبیین چگونه می تواند شکل بگیرد، توضیح داد: تقویت عقیده موجود بهترین و سریع ترین راهکار برای شکل گیری جهاد تبیین است و نقش رهبران افکار در این خصوص موثر است.
امامی با اشاره به اینکه جهاد تبیین برندسازی یک ملت است و بزرگ بودن یک ملت را می خواهیم نشان دهیم، تصریح کرد: نظریه تأثیر محدود به این مساله توجه دارد که ما نه نمی توانیم عقیده ای را به سادگی تغییر دهیم بلکه می توانیم آنها را تقویت نماییم و بحث رهبران افکار است.
عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی ایران خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم فرآیند تبیین منجر به اغنا شود باید مواردی همچون خنثی ساختن عقاید خصمانه و حفظ دیدگاه ها را طی نماییم.
امامی اضافه کرد: تبیین و عوامل موثر در پذیرش مردم شامل توجه به جاذبه های فردی و منفعت مردم است و تکنیک هایی برای افزایش میزان اقناع یک پیام شامل انسانی کردن یک مساله، آماری کردن موضوع، نظر سنجی ها گواهی و شهادت ها با استفاده از رهبران افکار و جاذبه های عاطفی، آشکار کردن دیدگاه های مثبت و عقاید منفی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
منبع: marketdoc.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب