توسط محققان چینی؛

آب در نمونه خاک ماه کشف شد

آب در نمونه خاک ماه کشف شد به گزارش بازار مقاله، محققان چینی در نمونه خاک ماه که درماموریت چانگ ۵ به زمین ارسال شده، مواد معدنی غنی از آب کشف کرده اند.

به گزارش بازار مقاله به نقل از ایندپندنت، این کشف نشاندهنده وجود نشانه های آب ارتفاعات بالاتری از سیاره است که در مأموریت های قبلی بررسی شده بود و احیانا به انجام مأموریت هایی به ماه در میانه رقابت فضایی چین و آمریکا منجر می شود. محققان آکادمی علوم چین متوجه شدند مولکول های آب می توانند در مناطق آفتابی ماه به شکل نمک های هیدرات شده، باقی بمانند. یافته های مذکور که در ژورنال نیچر آسترونومی انتشار یافته، سرنخ هایی جدید در رابطه با ترکیبات شیمیایی و فیزیک آب ماه فراهم می آورد. این روند می تواند شیوه استخراج مواد معدنی برای تأمین سوخت موشک در مأموریت های ماه را شکل دهد. هرچند مواد معدنی که فضانوردان آپولو چند دهه قبل به زمین ارسال کردند، از آن حکایت می کند که ماه احیانا خشک است، اما اکتشافات اخیر نشان داده است نزدیک ترین همسایه زمین مخازنی از آب دارد. نمونه هایی که در مأموریت چانگ ۵ جمع آوری شده حاکی از وجود آب روی سطح ماه است. جدید ترین پژوهش از نمونه های جمع آوری شده طی این مأموریت یک کریستال معدنی ناشناخته به نام ماده معدنی ناشناخته ماه (ULM-1) کشف شد که غنی از مولکول های آب و آمونیاک است. یافته های محققان از آن حکایت می کند که مولکول های آب در مناطق آفتابگیر ماه به شکل نمک های هیدراته باقی می مانند. همینطور پژوهشگران متوجه شدند مولکول های آبی تا ۴۰ درصد حجم توده معدنی را می سازند و از طرفی احیانا آلوده شدن آن به اگزوز موشک را هم رد کردند. بعنوان مثال در سال ۲۰۰۹ میلادی مأموریت چاندرایان یک هندوستان نشانه هایی از موادمعدنی هیدراته روی ماه و به شکل مولکول های اکسیژن و هیدروژن یافت. اخیر هم ناسا از کشف آب روی مناطق آفتابگیر ماه در ۲۰۲۰ میلادی اطلاع داده بود.

1403/05/05