قائم مقام بنیاد ملی نخبگان خبرداد؛
هدایت مستعدان برتر به سمت نظریه پردازی با بوجودآوردن اندیشکده علمی
بازار مقاله: به گزارش بازار مقاله، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: بنیاد ملی نخبگان با بوجودآوردن اندیشکده آفرینش علمی که مختص مستعدان برتر است، می خواهد این افراد را در راه نظریه پردازی هدایت کند.
به گزارش بازار مقاله به نقل از بنیاد ملی نخبگان؛ سیدسلمان سید افقهی؛ قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در دیدار صمیمانه با دارندگان مدال های المپیادهای دانش آموزی ۱۴۰۲، با اعلان اینکه دغدغه مستعدان در مرور زمان سیر تکاملی طی می کند، اظهار داشت: مطالعه زندگی نخبگان و نوابغ تاریخ نشان میدهد هرچه این افراد به دانش بیشتری می رسیدند، بیشتر متوجه می شدند که علم یک مفهوم بطورکامل اعتباری است و تمام یافته های بشر حتی در علم ریاضیات مفاهیم قابل نقض هستند.
وی اضافه کرد: در سالهای پایانی مکانیک نیوتونی بشر فکر می کرد تمام ابعاد علم را آموخته است اما آزمایش هایی مانند تابش جسم سیاه تمام پایه های مکانیک نیوتنی را فرو ریخت و باب جدیدی به نام کوانتوم باز کرد که هنوز بشر نمی تواند به درستی آنرا تبیین کند.
طول زندگی انسان در آفرینش ناچیز است
سیدافقهی افزود: توان و ابزار بشر برای شناخت عالم بسیار اندک است. آن چه بشر از عالم می داند خیلی کم است.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اعلان اینکه مطالعه تاریخ بسیار مفید می باشد، افزود: عملاً طول زندگی انسان در آفرینش ناچیز است. در تاریخ همیشه بین قدرتمندان و ضعیفان نبرد بوده و هیچ گاه در هیچ جای تاریخ در تمام جهان صلح برقرار نبوده است؛ چون بشر همیشه بدنبال قدرت است.
تفکر باید به قله برسد
وی اشاره کرد: ثروت قدرت آفرین است علم نیز قدرت آفرین است اما رابطه بین علم و ثروت دوسویه نیست. از علم می توان به ثروت رسید؛ اما ثروت الزاماً علم آور نیست.
سید افقهی با اعلان اینکه نخبگان باید نگاه کلی تری به زندگی داشته باشند و با مطالعه تاریخ از تجربیات بزرگان بهره ببرند، اظهار داشت: انیشتین پس از نظریه نسبیت که یک نظریه انقلابی در علم بود و در آخر عمر می گفت می خواهم بدانم خداوند چگونه فکر می کند؛ جز این همه چیز جزییات است و من تمایلی به جزییات ندارم. این طرز تفکر فردی است که به قله علم رسیده است.
وی تصریح کرد: با رشد انسان، انتظارات و نیازهای او نیز تغییر می کند. با اینحال این یک مسیر بطورکامل پیوسته است و نیازهای انسان در این راه متفاوت می باشد.
علوم پایه سوالات بنیادین بشر را پاسخ می دهد
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان افزود: در همه جوامع علوم پایه از اهمیت بسیار ویژه برخوردار می باشند چون این علوم به مبانی و شناخت فرد نسبت به عالم و محیط برمی گردند و در صورتیکه رشته های فنی ناظر به کاربرد و رفع نیازهای روزمره بشر هستند، علوم پایه سوالات بنیادین او را پاسخ می دهند.
وی با اشاره به این که یکی از انتخاب های مهم انتخاب رشته است، اضافه کرد: هرچه فرد استعداد بیشتری داشته باشد نسبت به جامعه خود مسئولیت بیشتری هم دارد. حمایت و هدایت استعدادهای برتر و بیان واقعیت ها و تجربیات به آنان برای درست زندگی کردن، یکی از اهداف اصلی بنیاد ملی نخبگان است تا این افراد در نهایت انتخاب درستی داشته باشند.
دوره ۴ ساله ای برای انتقال تجربه/ ضرورت بازتعریف مفاهیم
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: بنیاد تلاش دارد در یک دوره ۴ ساله با بهره گیری از توان اساتید خبره و مجرب تجربیات لازم به مستعدان برتر منتقل شود.
سید افقهی بیان داشت: فکر اساس علم است و علم نتیجه فکر؛ اما در دانشگاه فرصتی برای فکر کردن در اختیار افراد نیست چونکه نظام آموزشی در دانشگاه بیشتر ناظر به علم آموزی است در صورتیکه با فکر کردن شاید بتوان ارکان خیلی از علوم را تغییر داد و حتی مفاهیم را باز تعریف کرد.
وی با اعلان اینکه قدر انسان به همت انسان است و همت انسان به میزان تغییری که می تواند بوجود آورد، گفت: ماری کوری با کشف رادیو اکتیو زندگی بشر را در همه مناسبات اجتماعی تغییر داد گرچه برای نیل به این هدف سختی های بسیار زیادی کشید و حتی مدارج علمی خودرا در اوج فقر و سختی طی کرد و یا انیشتین نظریه نسبیت را زمانی در ذهن خود پروراند که حتی از ورود او به دانشگاه جلوگیری می کردند.
انسان بزرگ قالب مدار نیست
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به این که فرد نخبه باید به نقطه ای برسد که دانشگاه برتر به حضور او افتخار کند نه این که او به تحصیل در دانشگاه برتر افتخار کند، گفت: انسان بزرگ قالب مدار نیست بلکه قالب شکن و ساختارشکن است.
وی اضافه کرد: مستعدبرتر نباید ذهن خودرا کانالیزه کند و تصمیم های خودرا تحت شرایط محیطی اتخاذ کند؛ بلکه انتظار می رود یک فرد نخبه جسارت لازم برای انتخاب و حضور در عرصه های موثر علم را داشته باشد.
نخبه مقیم ایران موجب افتخار کشور و جامعه است
سید افقهی تصریح کرد: نخبه مقیم ایران موجب افتخار کشور و جامعه است اما در جوامع دیگر این فرد لزوماً شهروند درجه یک و مایه افتخار نیست.
وی اشاره کرد: کشورهای غربی به سختی اجازه تحصیل به نخبگان و استعدادهای کشورهای درحال توسعه و یا به قول خودشان جهان سومی را در رشته های راهبردی سیاست ورزی و یا سیاستگذاری می دهند و اجازه نمی دهند این افراد در نظام سیاسی این کشورها رشد کنند؛ با اینحال در رشته های مهندسی و پزشکی و فنی پذیرش بسیار بالاست چون این حوزه ها محل خدمت کردن به آن جوامع است. بنا بر این است که عمدتا امور تکنیکال در کشورهای غربی در دست متخصصان غیربومی است اما استعدادهای بومی این کشورها عمدتا در رشته های مدیریتی و سیاستی تحصیل می کنند و اگر استعدادی از کشورهای دیگر را بپذیرند هدفشان تربیت حکمران هایی است که اهداف آنان را در کشور خود پیاده کنند.
قدرت ساختارشکنی و جسارت
وی با اعلان اینکه تکراری بودن خوب نیست حتی اگر منتج به زندگی باکیفیت مالی بالا شود، اضافه کرد: شهید چمران که به سبب نبوغ و نخبگی منحصر به فرد از استاد خود نمره ۲۱ گرفت و کارنامه او را روی دیوار دانشگاه برکلی زدند، کالیفرنیا را با تمام امکانات مادی و مالی رها کرد تا در لبنان چریک شود. زندگی این افراد را باید بررسی کرد آنان قله هایی هستند که باید درباره ی قدرت ساختارشکنی و جسارت آنان تحقیق شود.
سید افقهی گفت: البته مهاجرتی که با هدف علم آموزی و کسب تجربه و در نهایت بازگشت به وطن و خدمت به جامعه بومی باشد، بسیار هم خوب است.
ضرورت حمایت علمی نخبگان از دانش آموزان مناطق محروم
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: مستعد برتر نباید فراموش کند که کشور و مردم برای بروز استعداد و نخبگی او هزینه بسیاری متقبل شده است و خدمات بسیاری دادند؛ بدین سبب او نیز باید خودرا در قبال جامعه موظف بداند و حتی در راه نخبگی دیگر دانش آموزان به ویژه دانش آموزان مناطق محروم را مورد حمایت علمی خود قرار دهد.
در جنگ خیر و شر نمی توان بی طرف بود
وی افزود: امثال اوپنهایمر نیز نخبه بودند اما بمب اتم ساخت. این رفتار و این قرارگیری در راه خلاف انسانیت ناشی از نوع نگاه آنان به زندگی است. در جنگ خیر و شر نمی توان بی طرف بود، بنیاد ملی نخبگان حمایت ویژه ای از نخبگان انجام می دهد و در این راه از نظرات خود نخبگان نیز بهره می برد چونکه معتقد می باشد بنیاد ملی نخبگان باید توسط خود نخبگان و با نظر خود آنان اداره شود. به همین اساس این بنیاد معیشت اشتغال و کیفیت زندگی نخبگان را تضمین می نماید به شرطی که خود نخبگان نیز با احساس مسئولیت وارد میدان شوند.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان بیان داشت: مسیر نخبگی تک بعدی نیست و فرد زمانی به نخبگی می رسد که یک انسان چند بعدی باشد متاسفانه در دانشگاه برخی افرادی هستند که جز رشته تخصصی خود درباره ی هیچ موضوع اجتماعی نظر و تحلیل ندارند حتی نمی توانند به درستی مسائل پیرامونی خودرا تحلیل کنند.
اندیشکده ای برای نظریه پردازی
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اشاره کرد: بنیاد ملی نخبگان با بوجودآوردن اندیشکده آفرینش علمی که مختص مستعدان برتر است، می خواهد این افراد را در راه نظریه پردازی هدایت کند و تمام امکانات و نیازهای لازم را نیز برای تحقق این امر فراهم خواهدنمود. خوشبختانه ایران نه به لحاظ امکانات و نه به لحاظ استعداد و خودباوری نه فقط کمبودی ندارد؛ بلکه کشوری غنی و منحصر به فرد است و بنا بر این می تواند به آسانی به اهداف خود برسد.
حمایت از هسته های مسئله محور از مهم ترین برنامه های بنیاد ملی نخبگان است
رسول محمدقلی معاون مستعدان و آینده سازان بنیاد ملی نخبگان نیز در قسمتی از سخنان خود در این مراسم، با اشاره به راه اندازی مرکز آفرینش های علمی اظهار داشت: در اندیشکده های آفرینش علمی مستعدان برتر کنار یکدیگر به سمت اهداف تعیین شده حرکت کنند.
وی اضافه کرد: بنیاد ملی نخبگان در قالب برنامه شتاب ۱ نیز تلاش دارد برای ایجاد هسته های مسئله محور استادمحور که حول مسائل کشور تشکیل می شوند، زمینه های لازم فعالیت اثربخش را فراهم آورد و پشتیبانی از این هسته ها از مهم ترین برنامه های بنیاد ملی نخبگان است.
محمدقلی، عضویت در باشگاه نخبه یاران جوان را نیز یکی دیگر از برنامه های بنیاد ملی نخبگان در عرصه دانشجویی دانست و اشاره کرد: در این برنامه تلاش می شود توان مستعدان برتر و نخبگان جوان در راه کمک، حمایت و هدایت استعدادهای تحصیلی خصوصاً در مناطق کم برخوردار و محروم به کار گرفته شود.
وی در ادامه اضافه کرد: از همین رو بنیاد ملی نخبگان از تمام برگزیدگان المپیادهای علمی برای عضویت در باشگاه نخبه یاران جوان دعوت می کند.
معاون مستعدان و آینده سازان بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد: ادامه ارتباط بنیاد ملی نخبگان با مستعدان برتر تنها در قالب برنامه های نخبگانی و استمرار فعالیت هایشان در حوزه های موثر و به شرط پویایی ایشان امکان پذیر است.
در این جلسه، مدال آورندگان المپیادهای دانش آموزی به بیان نظرات و مسائل خود پرداختند و مسئولان حاضر در نشست به موضوعات مطرح شده پاسخ گفتند.
در آخر این مراسم، با اهدای لوح و هدایایی از مدال آورندگان المپیادهای دانش آموزی ۱۴۰۲با حضور مسئولان بنیاد ملی نخبگان تقدیر به عمل آمد.
منبع: marketdoc.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب