بالارفتن ضریب هوشی با درس خواندن
بازار مقاله: سیناپرس نوشت: تحقیقات جدید پژوهشگران نشان می دهند كه بین آموزش، تحصیلات و هوش ارتباط مستقیمی وجود داشته و هرسال آموزش بیشتر سبب بالا رفتن بین یك تا ۵ درجه هوش خواهد شد.
مطالعه و بررسی ضریب هوشی نیم میلیون نفر نشان داده است كه ارتباط مستقیمی بین آموزش، تحصیلات و ضریب هوشی (IQ) وجود دارد. پژوهش های جدید دانشمندان ثابت می كند كه پشت سر گذاشتن یك سال آموزش بیشتر سبب افزایش بین یك تا پنج درجه هوش می گردد.
نتایج تحقیقات پژوهشگران نشان داده است كه تأثیر تحصیلات بیشتر بسیار قوی است و حتی این اثرات در ضریب هوشی افرادی كه در دهه ۷۰ تا ۸۰ سالگی خود هم به آموزش می پردازند، قابل اندازه گیری است و ارتباطی شناخته شده را می توان بین هوش و آموزش مشاهده كرد. هرچند خیلی سخت است كه بتوان ثابت كرد آموزش سبب بالا رفتن ضریب هوشی می گردد اما در این نتایج تاكید می گردد كه افراد هوشمندتر تمایل زیادتری به داشتن تحصیلات بیشتر دارند.
دكتر استوارت جی. ریچی (Stuart J. Ritchie) از پژوهشگران این گروه پژوهشی درباره ارتباط آموزش و هوش تصریح كرد: «تجزیه وتحلیل های انجام شده توسط گروه تحقیقاتی ما نشان می دهد، مدارك و شواهد بسیار قوی وجود دارد كه وجود ارتباط بین آموزش و امتیاز آزمون هوش را اثبات می كند. ما در این پروژه پژوهشی ۴۲ مجموعه داده ها را با استفاده از چند طرح تحقیقاتی مختلف موردبررسی قرار داده و دریافتیم كه داشتن یك سال آموزش بیشتر سبب افزایش بین یك تا ۵ درجه هوش می گردد.»
گفتنی است درروند این تحقیقات از آزمایش های طبیعی استفاده شده و درنتیجه آن مشخص شده كه آموزش سبب افزایش هوش می گردد. برای نمونه می توان گفت؛ در دهه ۱۹۶۰ میلادی نروژ میزان آموزش الزامی را دو سال افزایش داد. پژوهشگران برای پیدا كردن ارتباط هوش و آموزش به بررسی هر دو گروه پیش ازاین قانون و پس ازآن پرداختند تا مشخص كنند كه چگونه آموزش بر هوش تأثیرگذار است.
دكتر ریچی در ادامه توضیحاتش تصریح كرد: «حیرت انگیزترین مسئله این است كه اثرات آموزش را می توان درزمانی طولانی تر هم مشاهده كرد و حتی اثرات آن را در افرادی كه در دهه ۷۰ و ۸۰ سالگی خود آزمایش داده اند، می توان دید. به نظر می آید كه بالا بردن تحصیلات در طول عمر اثرات مفیدی بر هوش خواهد داشت.»
در این پروژه تعداد زیادی از انواع مطالعات و بررسی ها ازجمله مطالعات فرا تحلیلی كه شامل بیش از نیم میلیون شركت كننده از ۴۲ مجموعه داده بوده، به كار گرفته شد. دكتر ریچی در خاتمه توضیحاتش تاكید كرد: «مرحله بعدی آشكار كردن مكانیسم های این اثرات آموزشی بر هوش است تا سیاست های آموزشی جدید بر مبنای آن شكل بگیرد.»
5656
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب